Kończy ci się umowa na telefon i zastanawiasz się nad zmianą operatora? Powstrzymuje cię perspektywa zmiany numeru telefonu i konieczność aktualizowania danych we wszystkich firmach, z jakimi współpracujesz, a także u przyjaciół i rodziny? Niepotrzebnie, ponieważ teraz możesz przenieść swój numer do nowego operatora! Takie przeniesienie numeru sprawi, że obejmie cię nowy plan taryfowy, często też nowe promocje – ale zachowasz numer, jaki miałeś u poprzedniego dostawcy telefonii komórkowej. Co ważne, przeniesienie numeru jest naprawdę proste i może to zrobić każdy. Jak się do tego zabrać? Podpowiadamy!
- Wybierz operatora
Zacznij od wyboru nowego operatora. Ten etap jest konieczny, ponieważ to właśnie nowy operator załatwi za ciebie większość formalności, jakie niesie ze sobą przeniesienie numeru. Sprawdź i porównaj oferty różnych dostawców. Sprawdź promocje dla nowych klientów albo bonusy dla klientów przechodzących z innych sieci – takie też się zdarzają!
Kiedy już wybierzesz nowego operatora, musisz się z nim skontaktować, by poinformować o chęci przeniesienia numeru. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Pierwszy to kontakt przez infolinię – wystarczy zadzwonić, a konsultant nowego operatora poprowadzi cię przez resztę procesu. Możesz to też zrobić przez formularze on-line u części operatorów. Ostatnia opcja to wizyta w placówce (oddziale) operatora. Ta opcja wydaje się najmniej wygodna, jednak w praktyce bywa najszybsza.
- Wypełnij wniosek
Przewaga wizyty w oddziale nowego dostawcy telefonii komórkowej opiera się na tym, że przeniesienie numeru wymaga złożenia odpowiedniego wniosku. Odpowiedni wniosek o przeniesienie numeru dostarczy ci nowy operator, zwykle za pośrednictwem kuriera. Musisz go wypełnić i podpisać, pokazując kurierowi dowód potwierdzający twoją tożsamość, czyli na przykład ważny dowód osobisty. Później kurier odwozi wniosek do siedziby firmy (na jej koszt). Natomiast jeśli załatwiasz sprawę w placówce, na miejscu, to przedstawiciel operatora od razu dostaje wypełniony i podpisany wniosek. Mało tego, obsługa salonu chętnie ci pomoże, abyś miał pewność, że wniosek został wypełniony poprawnie.
Przesłanie wniosku kurierem zazwyczaj trwa około 3 dni roboczych od momentu zgłoszenia chęci przeniesienia numeru przez infolinię lub stronę www do momentu rozpatrzenia podpisanego wniosku. W przypadku wizyty w salonie cała procedura może się zamknąć w danym dniu. Jeśli wniosek nie ma uchybień formalnych – to znaczy został należycie wypełniony i podpisany – zwykle zostaje rozpatrzony pozytywnie.
- Sprawdź dobrze umowę ze starym operatorem
Należy jednak pamiętać, że przeniesienie numeru możliwe jest tylko wtedy, gdy wygasa umowa na abonament z poprzednim operatorem. W przeciwnym wypadku trzeba umowę wypowiedzieć – zachowując umowny czas wypowiedzenia (zwykle jeden miesiąc). Jeśli umowa była podpisana na czas określony i wypowiemy ją przed jego upływem, najprawdopodobniej będziemy też musieli zapłacić jakąś karę.